Eten als onderdeel van de opvoeding | Casa dei Bambini
16708
post-template-default,single,single-post,postid-16708,single-format-standard,bridge-core-1.0.6,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-18.2,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-6.0.5,vc_responsive

Eten als onderdeel van de opvoeding

Eten als onderdeel van de opvoeding

Eten brengt mensen bij elkaar. Het is een middel om elkaars cultuur te leren kennen. En daarnaast zijn we een groot deel van de dag ermee bezig. We denken na wat we gaan koken, sommigen van ons maken daarbij een weekplanning en we gaan naar de winkel om de producten te kopen of besteden dit uit aan de (online) supermarkten. Je staat er misschien niet altijd direct bij stil, maar ons dagelijkse eten is een prachtig opvoedkundig moment in de dag. In deze blog lees je welke aandacht we aan eten geven bij Casa en waarom. Wie weet doe je inspiratie op voor thuis.

Voedsel als een kans voor onderwijs

Overleven is de belangrijkste reden om voedsel nodig te hebben en te krijgen. In de loop van de geschiedenis heeft elke beschaving en cultuur zijn eigen gebruik ontwikkeld rondom het beschikbare voedsel. Sociaal gezien is voedsel een maatstaf voor acceptatie en het delen van iets belangrijks met mensen die je echt mag. En, door de participatie van de kinderen en de positieve sociale sfeer rond voedsel, eten kinderen op school voedsel dat zij thuis weigeren te eten.  

De voedselbereidings- en eetervaringen die we kinderen meegeven, kunnen ook worden benut in het kader van zintuiglijke opvoeding en praktische levensactiviteiten. In de eerste editie (1909) van De Montessori Methode zegt Montessori: “Hoewel het noodzakelijk is het kind goed voedsel te geven, moet het toch een opvoedkundige handeling zijn.”

Het voorbereiden van eten

Een keer per week bereiden we bij Casa samen met de kinderen een lunchmaaltijd, dat iets anders is dan brood. Op alle dagen geven tussendoortjes ook mogelijkheden om stil te staan bij de voorbereiding van het eten, het dekken van een mooie tafel, eten met goede manieren en het afruimen. Wie zit er nou niet aan een mooie gedekte tafel? Ook het afruimen is een belangrijke taak om mee te geven aan een jong kind. Als we iets beginnen, moeten we het ook eindigen en dus opruimen. Als het thuis niet altijd mogelijk is om elke dag (samen) te koken, kun je dus ook deze aspecten van het eten samen met je kind(eren) aanpakken.

Daarbij speelt mee dat een kind, met name bij (gezonde) tussendoortjes, per keer maar een paar verschillende etenswaren te zien (en te proeven) krijgt, waardoor de ervaring behapbaar blijft voor jonge kinderen. Alle handelingen die we uitvoeren rondom het voorbereiden, eten en afruimen, dragen bij tot zintuiglijke informatie. Zo kan je denken aan de geur, smaak en zelfs het geluid (van de gerechten); allen hebben een positieve invloed op het spijsverteringsapparaat van jonge kinderen. Ook het herkennen van routines, gezamenlijk eten met goede manieren en het verdelen van taken brengen sociale vaardigheden met zich mee.

hoe doen wij het bij casa?

Hieronder lees je welke ‘werkzaamheden en taken’ we samen uitvoeren en behandelen tijdens de eetmomenten bij Casa. Hele normale zaken, maar opvoedkundig minstens zo belangrijk,

Voorbereiden van het eten

  • Menu bepalen
  • Benodigd keukengerei  en voedsel klaarzetten
  • Kan kaarten of illustraties klaar hebben liggen waarop de belangrijkste handelingen bij de voorbereiding, zoals een recept in taalkaarten
  • Schort opzoeken en aantrekken
  • Handen wassen

De tafel dekken

  • Tellen van het aantal kinderen
  • Borden, bestek, glazen, kannen, serveergerei
  • Schikken van de tafels en stoelen 

Opdienen van het eten

  • Dienbladen opmaken
  • De kinderen laten serveren
  • Serveer de kleinste kinderen eerst

Opruimen

  • De tafel afruimen – wordt door elk kind gedaan.
  • Afvegen en opbergen van de vaat
  • Tafels en stoelen afvegen of afwassen
  • De vloer schoonmaken

Tags: