"ik wil het zelf doen". De eigen wil van je kind uitgelegd | Casa dei Bambini
16523
post-template-default,single,single-post,postid-16523,single-format-standard,bridge-core-1.0.6,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-18.2,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-6.0.5,vc_responsive

“ik wil het zelf doen”. De eigen wil van je kind uitgelegd

Montessori kinderopvang schiedam

“ik wil het zelf doen”. De eigen wil van je kind uitgelegd

Je kind wil alles zelf doen, alles zelf bepalen en krijgt steeds vaker een eigen wil. Maar wat betekent die eigen wil van je kind? En hoe ga je hiermee om in je drukke dagelijkse leven? 

De GEVOELIGE PERIODE

Gedurende deze fase doet het jonge kind bewust indrukken op. Het kind wordt gevoelig voor zintuigelijke ervaringen in zijn of haar omgeving. Dit betekent dat het kind bewuster wordt van de precieze stappen die het kind uit zijn of haar omgeving observeert. Dit wordt in Montessori land ook wel de gevoelige periode genoemd.  Een belangrijke  periode waarin je kind zintuigelijke ervaringen opdoet, wat ook deels de karakter vormt van je kind. In de gevoelige periode wordt je kind ook bewuster van zijn of haar autonomie als individu en beseft hij of zij dat het los staat van jou als ouder.

Je kind zal steeds vaker gaan denken: ‘Ik ben ….. en ik voel van binnen dat ik de stapjes kan reproduceren. Ik krijg een innerlijke drang om dit te doen. Ik krijg zeggenschap over mijn lichaam. Ik wil nog meer ontdekken. Ik kan dit aan, ik kan dit vooral zelf. En dat zal ik papa en mama laten weten.’

Deze innerlijke drang komt ons niet altijd even goed uit. We zitten met werk, school, afspraken, huishoudelijke taken noem het maar op. Maar hoe kunnen wij het jonge kind de ruimte geven en hoe leren wij het kind dat het soms toch anders moet?

omGAAN MET DE INNERLIJKE DRANG VAN JE KIND

Er is geen specifiek antwoord wat de situatie meteen kan verhelpen. Maar de kunst is om verschillende mogelijkheden te blijven uitproberen vanuit liefde, begrip en geduld. Denk maar aan ons volwassenen, die het soms ook moeilijk vinden om consequent die verandering in ons leven te houden. Het gedrag is en blijft interessant. 

Maar wat kan je doen: Je kunt thuis de omgeving veranderen naar de behoefte van het kind. Geef je kind zijn of haar materialen waar hij of zij zelfstandig mee aan de slag kan. Bijvoorbeeld: een eigen bakje in de badkamer met tandenborstel, tandpasta of zeep. Hierdoor voelt het kind zich betrokken, gewaardeerd en daarnaast bevordert dit de zelfstandigheid van je kind.

Stel, je hebt haast en je kind wil iets echt zelf doen. Ruimte geven heeft ook te maken met tijd. Als je kind in deze fase zit, is het belangrijk om hier ruimte voor te maken. Je zou dan bijvoorbeeld eerder kunnen op staan. Maar kijk ook heel goed naar het ochtendritme; waar kan je je kind nog verder mee helpen om die zelfstandigheid te bevorderen en het gemakkelijker te maken voor je kind en jezelf? En soms komt het ook echt even niet uit, wat doe je dan? Geef het dan eerlijk aan, probeer in een neutrale gemoedstoestand te blijven. Erken de gevoelens en bedenk samen hoe je het einde van de dag goed kan maken. In zo’n situatie en gesprek leert je kind dat het soms anders kan lopen en leert je kind ook oplossingsgericht nadenken.

OP ONDERZOEK

Tot slot, het blijft een uitdaging om de wil van een jong kind te combineren met ons drukke dagelijkse leven. Bedenk je, het zijn allemaal kleine wetenschappers die continu aan het onderzoeken zijn en die alles door hun eigen zintuigen willen ervaren. Een vraag aan jou: wat kan jij je herinneren uit je peuter of kleuter jaren. Wat vond jij leuk om te onderzoeken? En de dingen die je onderzocht, heeft dat betrekking op wat je nu doet?

Meer over hoe je de Montessori filosofie thuis kan integreren lees je in dit overzicht.

Tags: